Startgesprek / driehoeksgesprek

di 26.09.17

Het schooljaar is in volle gang. Na de introductiedagen volgen de informatieavonden en de eerste (kennismakings)gesprekken met de mentor.

Ouder, leerling en mentor voeren samen het startgesprek, ook wel driehoeksgesprek. Ze werken samen. Omdat samenwerking goed is voor de ontwikkeling van het kind en de betrokkenheid van ouders en docent. Het startgesprek kan bijvoorbeeld gaan over waar het kind goed in is en wat het wil leren. Hoe ouders thuis hun zoon of dochter kunnen helpen bij het plannen of maken van huiswerk. Ouders en school zijn gedeeld partners in onderwijs en opvoeding. Daardoor voelt en ontwikkelt een kind zich beter. Een goede relatie tussen kind-ouder-school is dus in ieders belang.

Hetty, mentor van een vmbo-brugklas: “Ouders en leerlingen kunnen zich voorbereiden op het startgesprek en worden niet overrompeld met vragen. Ouders zijn trots als zij iets over hun kind mogen vertellen. Er worden veel mooie dingen gezegd. We kijken samen naar wat het kind nodig heeft, wat de school hierin kan betekenen en maken afspraken daarover.”

Het kind staat centraal. Maar geleidelijk aan neemt de leerling de verantwoordelijkheid over van zijn ouders en docenten. Ilona, moeder van een zoon in vwo 6: “Voor Rik staat de vraag centraal wat hij na het vwo wil doen. Thuis praten we regelmatig over zijn studiekeuze. Samen met zijn mentor hebben we de doelen en stappen besproken die hij dit jaar gaat zetten.”

Laatste nieuws

ROQUIN