Nieuws
Al enige jaren leidt Metameer schoolbreed leerlingen op tot trainingsacteur. Er zijn trainingen op het gebied van klassenmanagement en gespreksvaardigheden. Leerlingen leren tijdens de trainingen klassenmanagement o.a. hoe ze feedback kunnen geven aan de docent over de manier van lesgeven. Daarnaast worden ook docenten tot trainers opgeleid om zelf de trainingen te gaan verzorgen. De locaties van Metameer zijn sterk met elkaar verbonden en de docenten kunnen dus op beide locaties oefenen met de leerling acteurs.
In beide trainingen wordt de docent een spiegel voor gehouden en wordt gereflecteerd op houding, stiltegebruik en toon van praten. Leerlingen leren observeren, interpreteren en feedback geven. Tijdens de trainingen wordt gewerkt aan de hand van casussen waarin leerlingen de rol aannemen die het best bij hen past. Denk hierbij aan de rol van bijvoorbeeld een erg onzekere leerling. De leerlingen leren feedback te geven volgens regels die ze geleerd hebben, ze leren de situatie te omschrijven, bijvoorbeeld ik zag …, ik hoorde …. Schooltrainer Wendy Verberk: “Onze leerlingacteurs spelen hun rol met overtuiging en kunnen vaak erg goed aangeven hoe zij hun eigen rol en die van de docent ervaren.”
Docenten die oefenen met trainingsacteurs ervaren dit als enorm zinvol, zij krijgen reflectie op hun manier van lesgeven en adviezen ter verbetering. Beginnende maar zeker ook ervaren docenten kunnen op deze manier oefenen met levensechte situaties en ze krijgen direct feedback over hun manier van werken. Door dit meermaals te oefenen en opnieuw diezelfde situatie na te spelen wordt de docent meer en meer bekend met wat wel of niet werkt voor de klas. Voor hen is het onderdeel van het programma didactisch coachen. Ook voor de leerlingen is deze training erg waardevol voor hun verdere loopbaan, zij krijgen dan ook een certificaat ‘trainingsacteur’. Beiden levert het dus iets moois op.
Kortom: het is een unieke methode waar getraind wordt in een levensechte situatie, de leerlingen en docenten leren veilig en herhaalbaar oefenen, de docenten krijgen authentieke feedback van leerlingen en er is aandacht voor stemgebruik en non-verbale communicatie. De trainingen worden verzorgd door trainer Karen Oosterink van TeenWork, www.jongerenalstrainingsacteur.nl.
Schooltrainer Marlou Mellendijk: “In januari heeft een groep van 22 enthousiaste leerlingen van jenaplan de opleiding ‘jongeren als trainingsacteur’ met zeer goed resultaat gevolgd. Vanaf eind januari worden ze op aanvraag ingezet bij docenten en ondersteunend onderwijzend personeel van Metameer. Ik ben erg blij dat er zoveel interesse is.”
Metameer is met deze opleiding vernieuwend bezig. Door met elkaar te blijven communiceren kunnen we het onderwijs steeds verder verbeteren en krijgen we de school die het beste bij ons past.
Zit uw zoon of dochter in leerjaar 2 en heeft hij of zij interesse in het volgen van deze trainingen? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jaap Folkersma, Marianne Bouwhuis of Wendy Verberk (Stevensbeek) of met Marlou Mellendijk (Jenaplan Boxmeer).