Nieuws

Nieuw op Metameer ‘Praktijkgericht onderwijs’

Alle eerste- en tweedejaars op Metameer Stevensbeek volgen het vak ‘Loopbaanoriëntatie en – begeleiding in de praktijk’ oftewel Lob-p. Dit geldt zowel voor het vmbo, mavo, havo, vwo als het tweetalig onderwijs Dit vak gaat echt over ‘doen’. Over samenwerken en leren in de praktijk. De leerlingen leren vooral ontdekken wie ze zijn, wat ze willen en welke beroepen bij hen passen. Ze leren onderbouwde keuzes maken voor vakken in de bovenbouw. In het eerste jaar werken de leerlingen aan het thema Festival. Ze ontwerpen een poster en een festivalmunt, ze leren EHBO en maken houders voor festivalbekers. Aan het einde van het jaar organiseren de leerlingen samen écht een festival. In het tweede jaar draait alles om het thema Wereldreis.

Doorlopende leerlijn

Het vak Lob-p van de onderbouw krijgt een vervolg in de bovenbouw van de havo bij het praktijkgericht vak ‘Havo-p’, Dit is een keuzevak waarbij leerlingen kunnen kiezen voor de technologie- of maatschappijvariant. Zo ontstaat een doorlopende leerlijn ten aanzien van loopbaanoriëntatie en praktisch leren. Daarnaast bereiden leerlingen zich met behulp van dit vak voor op het HBO.

Het Techlab

In het Techlab maken leerlingen kennis met ondernemend en onderzoekend leren. Ze leren samenwerken en zichzelf, de ander en de wereld beter kennen. Leerlingen werken met een 3D-printer, een lasersnijder, virtual reality of robots. Leerlingen mogen zelfs buiten de les hun ideeën uitwerken.

Opdracht ‘Rollercoaster’

Momenteel zijn de leerlingen van havo-p bezig met de opdracht ‘het bouwen en creëren van een eigen rollercoaster of mini-achtbaan’ in het Techlab. De technologie leerlingen schetsen en bouwen de achtbaan en de leerlingen van de maatschappelijke variant formuleren het verhaal, het thema en de marketing rondom de achtbaan. Docenten Marcel van den Heuvel en Jeroen Weerts: “Aan het project zijn voor de leerlingen wel een aantal voorwaarden verbonden, zoals maximaal 10 pogingen, de rit mag maximaal 20 seconden duren en het budget voor het hele project is € 30,-. Kortom een hele uitdaging!”.

Leerlingen kiezen hun eigen ‘karretje’

← Terug naar overzicht